Synergia nauki, techniki i sztuki: literatura generatywna

Idea cyklu warsztatów poświęconych przetwarzaniu języka naturalnego, pisaniu generatorów literackich i literatury hipertekstowej. Cykl w założeniu ma być realną synergią trzech tytułowych dziedzin życia, tak że do końca nie można go zaklasyfikować jako projekt czysto artystyczny, czysto techniczny, ani czysto naukowy.

W tym momencie poniższy tekst jest jedynie wstępnym zarysem tego, co chciałbym zrobić. Stąd wszelkie uwagi co powinienem dodać / usunąć z programu są mile widziane. Warsztaty miałyby odbyć się w ramach GRIKu, ale w założeniu mają być przeznaczone nie tylko dla kognitywistów, ale również dla humanistów/artystów (wiem, że parę osób jest zainteresowane) — stąd tytułowa synergia.

Swoją drogą jeśli miałby ktoś ochotę dołączyć do prowadzenia tego cyklu to zapraszam (własne tematy mile widziane).

Proponowany program:

Biorąc poprawkę na święta i sesję semestr daje nam maksymalnie 12 tygodni, z czego około połowę chciałbym poświęcić na warsztaty, a drugą na realizację projektu wykorzystującego zdobytą wiedzę. Pozostaje tylko kwestia, czy rozdzielenie powinno się odbyć w sposób blokowy, czy na zasadzie tydzień parzysty, tydzień nieparzysty.

Warsztaty miałyby mieć formę prezentacja + ćwiczenia do wykonania przez uczestników. W zależności od tematu (część jest bardziej techniczna, część bardziej literacka) ćwiczenia wykonywane byłyby albo na komputerach (prawdopodobnie ludzie musieli by przyjść z laptopami), albo na papierze.

Warsztaty:

  1. Poezja generatywna, cz. 1 (a'la Quineau) — automaty skończone, kostki do gry, JavaScript i Math.Random — konkretne użycie w tworzeniu poezji (generatory tematów prac, generatory imion, mój generator limeryków itp.), bo sama idea jest przedstawiana na ćwiczeniach z logiki i nie widzę sensu jej powtarzać
  2. Literatura hipertekstowa, cz. 1 — gry akapitowe na papierze i w komputerze — potraktowane od strony technicznej, bo od strony literackiej jest doskonały fakultet „Gra komputerowa” w Instytucie Filologii Polskiej UAM
  3. Przetwarzanie języka naturalnego, cz. 1 — narzędzia programistyczne — Python i biblioteka NLTK
  4. Przetwarzanie języka naturalnego, cz. 2 — analizatory morfologiczne i algorytmy analizy/syntezy składniowej — użycie Morfeusza, algorytmy typu LEX itp.z pominięciem kwestii pełnego rozkładu gramatycznego tekstu, bo na ten temat można wciąż popełnić nie jeden doktorat
  5. Poezja generatywna, cz. 2 (a'la Cayley) — igranie z korpusami językowymi i wyszukiwarkami internetowymi
  6. Literatura hipertekstowa, cz. 2 — hiperfikcja, czyli świat przedstawiony w tekście pisanym nielinearnie — czysto od strony konstruowania fabuły utworu, bez aspektów informatycznych — również jako wstęp do tworzenia prozy generatywnej
  7. Proza generatywna — jak się za to zabrać i dlaczego jest to skomplikowane — raczej dyskusja niż wykład, bo sam jeszcze tematu do końca nie rozgryzłem

Projekt:

Gdzieś w trakcie, gdy już będzie zarysowany obraz tego, co technicznie się da zrobić i tego, co warto robić ze względów literackich trzeba będzie przedyskutować co robimy i zrobić na tej podstawie jakiś ciekawy projekt w którym każdy mógłby partycypować — np. powieścio-grę generatywno-hipertekstową, albo generator prac magisterskich.

Ten wpis został opublikowany w kategorii Kognitywistyka i oznaczony tagami , , , , , , , , , , , , , , , . Dodaj zakładkę do bezpośredniego odnośnika.

Dodaj komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany.
Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *